سیستم اطفاء حریق مه آب

یکی از زمینه های فعالیت مهم و اساسی شرکت مهندسی اردال با پشتوانه تامین کنندگان معتبر بین المللی هم چون شرکت SIEMENS از سال 1370 تاکنون، به سیستم های اعلام و اطفای حریق باز می گردد و بیش از 27 سال است که شرکت اردال در این زمینه به طراحی، تهیه و تامین، نصب و راه اندازی، گارانتی و خدمات پس از فروش این سیستم ها می پردازد. حالا می خواهیم شما را با یکی از سیستم های مهم اطفا حریقی که این شرکت ارائه می کند آشنا کنیم: سیستم اطفاء حریق مه آب یا واتر میست(Water Mist).

ویژگی های مهم و برجسته ای که یک ماده خاموش کننده باید داشته باشد به این ترتیب است:

1. سمی نبودن

2. به راحتی در دسترس بودن

3. اثر بخشی بالا

4. به صرفه از نظر اقتصادی

همه این ها در مورد ماده پایه ای که در سیستم اطفا حریق مه آب به کار می رود صدق می کند، بله آب ماده پایه این سیستم به شمار می رود و تمامی مشخصاتی که در بالا ذکر شد را شامل می شود.

در واقع سیستم اطفا حریق مه آب به طور خالص از آب استفاده می کند و هنگام تخلیه آن را به ذرات فوق العاده ریز و مه مانند تبدیل می نماید. تاثیرگذاری این سیستم بسیار بالاتر از سیستم های اطفا حریق دیگر مانند اسپرینکلر یا استفاده از گازهای خاموش کننده است.

استفاده از مه آب در مقایسه با قطرات آب بسیار تاثیرگذارتر است، زیرا سطح بالاتری از آتش و حریق را تحت پوشش قرار می دهد و از طرف دیگر به طور همزمان مصرف آب را به شدت کاهش می دهد.

پمپ آتش نشانی
مشاهده

اگر بخواهیم دقیق تر نحوه عملکرد این سیستم اطفا حریق مه آب شرکت اردال را توضیح دهیم باید بگوییم که وقتی تک تک ذرات ریز این سیستم تبخیر می شوند، در واقع حرارت و گرما را که یکی از سه ضلع مهم حریق به شمار می رود، به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

نکته ای که باید اشاره کنیم این است که انتشار مناسب اندازه این قطرات مه آب، راهنمای نصب و استفاده از سیستم اطفای حریق مه آب در استاندارد 750NFPA به طور مفصل بیان شده است. این استاندارد جامع ترین استاندارد در آمریکا می باشد و امروزه بسیاری از کشورها استفاده می کنند و شرکت اردال نیز مطابق با این استاندارد در طراحی و نصب و راه اندازی سیستم اطفا حریق واتر میست یا مه آب عمل می کند.

انواع سیستم اطفاء حریق مه آب

  1. کم فشار:

در این جا قطر متوسط قطرات حدود 500 میکرومتر و فشار آن چیزی حدود 12 بار می باشد. کارایی این سیستم کم فشار نسبت به اسلینکر بیشتر است.

  1. پر فشار:

قطر قطرات در این سیستم اطفای حریق مه آب حدودا 50 میکرومتر است و این به این معنا می باشد که ظرفیت تبخیر بالاتری دارد، چرا که سطح قطره نسبت به حجم آن بیشتر می باشد. هم چنین فشار این سیستم مه آب بیش از 34.5 بار است.

سیستم اطفاء حریق مه آب

مشخصات اصلی سیستم اطفاء حریق مه آب یا واتر میست

  • در برخی موارد فشار در این سیستم به 200 بار هم می رسد.
  • این سیستم به طور همزمان تاثیر خنک کردن و هم چون کاهش رسیدن اکسیژن به آتش می شود.
  • توانایی آن به حجم بالای بخار آبی که تولید می گردد، مربوط می شود
  • این سیستم با پایین آوردن حرارت و مسدود کردن مسیر رسیدن اکسیژن به آتش می تواند نسبت به بسیاری از سیستم های اطفای حریق مرسوم، کارایی بهتری داشته باشد.
پمپ آتش نشانی عمودی توربینی
مشاهده

اثر خنک کننده سیستم اطفاء حریق مه آب

  • وقتی آب در فشار بالا پاشیده و سپس توزیع می شود، سطح موثر قطرات افزایش می یابد و به این ترتیب اثر سرد کردن بهتر صورت می گیرد.
  • در واقع سیستم مه آب حرارت و گرما را بسیار سریع و موثر کاهش می دهد.
  • این تاثیر جدا از سرد شدن و مهار آتش، موجب محافظت از افراد و تجهیزات مهم در محل حریق می شود.
  • این سیستم اطفا حریق مه آب از دیوارها، راهروها و سایر تجهیزات ساختمانی محافظت می نماید.

اثر خفه کنندگی سیستم اطفاء حریق مه آب

  • وقتی قطرات مه آب روی آتش منتشر می شوند، خیلی سریع به دلیل حرارت بالا تبخیر می شوند.
  • زمانی که بخار تولید می گردد، حجم آن 1640 برابر حجم آب اولیه می شود.
  • همین بخار موجب می گردد تا اکسیژن در محل بروز حریق به شدت کاهش یابد.
  • در واقع می تواند گفت که بخار حاصل از تبخیر درست مانند یک گاز خاموش کننده عمل می کند.
  • تفاوت بین سیستم اطفا حریق مه آب با سایر خاموش کننده ها این است که نیاز نیست تا اکسیژن در تمام محیط کاهش یابد و به این ترتیب جان افرادی که در آن محل وجود دارند به خطر بیفتد.
  • این تبدیل ملایم قطرات ریز آب به بخار موجب می شود تا اکسیژن به تدریج اما به طور موثری کاهش یابد و حریق مهار گردد.

این سیستم اطفاء حریق مه آب یا واتر میست میزان تخریب بسیار پایینی دارد و برای افراد موجود در محل آتش سوزی بی خطر است. از طرف دیگر محدودیتی در استفاده از آن برای اطفای هر گونه حریق وجود ندارد. به این ترتیب این سیستم بیشتر در مکان هایی که ساکنان یا افراد بسیاری وجود دارند، مانند موزه، هتل، کتابخانه و حتی در محیط هایی که تجهیزات برقی ولتاژ بالایی وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم خشک
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پنج =