پمپ آتش نشانی

یکی از انواع پمپ های افقی آتش نشانی که عملکرد آن به وسیله ی نیروی گریز از مرکز انجام می شود، پمپ آتش نشانی دو مکشه می باشد. طراحی اینگونه پمپ ها به گونه ای انجام شده است که در صورت خراب شدن اجزای مختلف پمپ می توان اجزای آن را به طور جداگانه و به راحتی تعویض نمود. در این مطلب به بررسی توضیحاتی درباره پمپ آتش نشانی دو مکشه می پردازیم.

پمپ آتش نشانی دو مکشه چیست؟

پمپ آتش نشانی دو مکشه دارای دو ورودی آب می باشد که از هر دو ورودی، آب وارد پمپ شده و پس از رسیدن به پروانه ی داخل پمپ، به سمت بیرون پمپاژ می شود. از پمپ های دو مکشه می توان به منظور های مختلفی استفاده کرد که از برخی از آنها می توان به استفاده از این پمپ ها در نیروگاه ها و پالایشگاه ها اشاره کرد و از مهم ترین کاربردهای این پمپ ها نیز می توان به آتش نشانی و اطفاء حریق اشاره کرد.

مزایای پمپ آتش نشانی دو مکشه

پمپ های دو مکشه دارای مزیت های گوناگونی می باشند که همین موضوع باعث شده است که از آنها در آتش نشانی ها استفاده شود. از برخی از مزیت های پمپ آتش نشانی دو مکشه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی اینگونه پمپ ها به طور کاملا اصولی انجام شده است به طوریکه محور پمپ، طول کمی داشته و بخش های ورودی و خروجی پمپ هم محور می باشند.
  • پروانه اینگونه پمپ ها دو مکشه می باشد و این موضوع می تواند بالا بودن کارایی پروانه ی پمپ را نشان دهد.
  • در صورت خراب شدن پروانه پمپ و رینگ سایشی پمپ، امکان تعویض کردن آنها وجود دارد.
  • پمپ های دو مکشه به صورت بدون صدا کار می کنند و صدای آزار دهنده ای در هنگام کار کردن این پمپ ها شنیده نمی شود.
  • اینگونه پمپ ها این قابلیت را دارند که مایعات را تا ارتفاع 200 متر مکش نمایند.
  • سرعت انتقال مایعات در پمپ های دو مکشه نسبت به اندازه ی آنها می تواند بسیار بالا باشد. در واقع اینگونه پمپ ها در اندازه های کوچک تر از پمپ های تک مکشه می توانند مایعات را با سرعت بالاتری انتقال دهند.
اسپرینکلر CMDA
مشاهده

مقایسه پمپ دو مکشه با پمپ تک مکشه

پمپ های دو مکشه در مقایسه با پمپ های تک مکشه در پروانه پمپ با هم متفاوت هستند. به طوریکه در پمپ دو مکشه پوشش پروانه پمپ بر خلاف پمپ های تک مکشه متقارن بوده و امکان مکش مایعات از دو طرف وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 5 =