جعبه های آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی از جمله ساده ترین و رایج ترین تجهیزات اطفا حریق آبی می باشند که به صورت دستی و توسط اپراتور در مصارف صنعتی و ساختمانی جهت اطفاء حریق استفاده می شوند.

تجهیزات درون جعبه های آتش نشانی عبارنتد از:

  1. شلنگ آتش نشانی
  2. شیر آتش نشانی از نوع (زاویه ای فلکه ای یا ربع گرد توپکی اهرمی)
  3. نازل 3 حالته با قابلیت تنظیم برای حاالت جت و اسپری
  4. انواع کوپلینگ (BS و Storz)
  5. قرقره یا رک نگهدارنده شلنگ ها
  • خط تر و خط خشک: درون جعبه های نشانی معمولا 2 شیر وجود دارد. لوله متصل به یکی از این شیرها خالی از آب بوده (خط خشک)، و در زمان حریق از طریق شیر سیامی و توسط مأموران آتش نشانی آب درون آن پمپاژ می گردد. خط دیگر که به سیستم آب رسانی آتش نشانی ساختمان متصل می باشد همواره تحت فشار بوده و به خط تر معروف می باشد. همچنین در مواردی جهت صرفه جویی در میزان لوله کشی، سیستم خط تر و خط خشک به صورت ترکیبی اجرا می گردند.
  • جعبه­ های آتشنشانی معروف به فایر هوزریل: این نوع از جعبه ها معمولا در طبقات واحد های مسکونی نصب می­شوند و یکی از شیر های داخل جعبه از نوع زاویه ای فلکه ای به سایز  “2/1 1 جهت استفاده افراد آموزش دیده و شیر دیگر از نوع ربع گرد توپی اهرمی (شیر گازی) به سایز “4/3 جهت استفاده ساکنین می باشد. معمولا در این نوع جعبه ها فقط یک شلنگ لاستیکی با سایز 4/3 اینچ وجود دارد. جنس شلنگ فایر هوزریل از نوع PVC (پلی وینیل کلراید) لاستیکی بوده که توسط نخ پلی استر است مسلح و مستحکم می شود.

قرقره فایر هوزریل دارای مغزی برنجی است که یک سر شلنگ به آن متصل و سر دیگر شلنگ به نازل آتش نشانی وصل می­باشد و جهت اطفاء حریق نیاز به باز کردن تمام طول شلنگ از قرقره نیست.

در صورت استفاده از این نوع جعبه ها در مجتمع های تجاری، یک شلنگ سایز 2/1 1 اینچ نیز می باید جهت استفاده نیروهای آموزش دیده در جعبه تعبیه گردد.

  • جعبه های آتشنشانی معروف به فایر باکس: در این نوع از جعبه های آتش نشانی که معمولا در پارکینگ های ساختمان های مسکونی و یا در ساختمان های تجاری و سالن های صنعتی نصب می شوند، سایز هر دو شیر درون جعبه “2/1 1 و از نوع زاویه ای فلکه ای و از جنس برنج می­باشند. شلنگ آنها از نوع برزنتی نخ پرلون است و هنگام اطفاء حریق لازم است کل شلنگ از روی قرقره باز و آبگیری شود، در غیر این صورت آب رسانی با این نوع شلنگ امکان پذیر نخواهد بود. سایز شلنگ، نازل، کوپلینگ و شیرآلات در این نوع جعبه “2/1 1 می باشد.
  • به جز موارد فوق امکان استفاده از تجهیزات با سایز 2/1 2 اینچ در جعبه های آتشنشانی به خصوص در موارد صنعتی وجود دارد. اما در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری نیروهای آتش نشانی از اتصالات با سایز حداکثر 2/1 1 اینچ استفاده می کنند.
  • جهت تطابق با اتصالات مرسوم آتشنشانی تهران، کلیه کوپلینگ های آتشنشانی به کاررفته در سیستم های اطفای حریق باید از نوع Storz باشد.
  • سازمان آتشنشانی تهران حداقل فشار آب در خطوط جعبه های آتش نشانی با سایز تجهیزات برابر با 4/3 اینچ را 2 بار و در موارد 2/1 1 اینچ 4 بار تعیین کرده است. مقدار فشار در هیچ موردی نباید از 7 بار تجاوز کند. در صورت نیاز به کاهش فشار، از شیرهای فشار شکن در روی خط اصلی جعبه ها و یا شیرهای زاویه ای فشار شکن درون جعبه ها (به جای شیر زاویه ای اصلی درون جعبه) می توان استفاده نمود.
  • طول شلنگ های آتش نشانی معمولا بین 20 تا 30 متر می باشد.
  • حداقل ابعاد جعبه های آتشنشانی 75 در 65 سانتیمتر می باشد.
  • حداقل ضخامت ورق بدنه جعبه های آتشنشانی میبایست 1 میلیمتر باشد.
  • در صورت نیاز به نصب خاموش کننده قابل حمل در مجاورت جعبه آتشنشانی، به منظور حفاظت از خاموش کننده، از جعبه های دو کابین دارای محل مخصوص نصب خاموش کننده استفاده شود. در این موارد دو کابین به صورت افقی یا عمودی به هم متصل می شوند.
  • دبی آب خروجی از شیلنگ آتشنشانی با سایز 4/3 اینچ باید حداقل 8 گالن در دقیقه و آبدهی شلنگ های 2/1 1 اینچ حداقل gpm 100 باشد.
  • در استاندارد NFPA 14، ضوابط جهانی استفاده از جعبه های آتش نشانی تحت عنوان (Standpipe) یا لوله ایستاده با کلاس بندی آنها بر اساس سایز تجهیزات درونی جعبه ها ارائه شده است.